Verkeerssnelheid
Klacht nummer één in veel wijken in Apeldoorn is het te snel rijden door auto’s, met name in woonwijken. Tal van maatregelen worden bedacht zoals meer verkeersborden, meer verkeersdrempels en meer handhaving. Allemaal fysieke maatregelen om het gedrag van automobilisten te beïnvloeden.
Een hardnekkig misverstand is dat degenen die te hard rijden ‘van buiten’ komen en niet weten dat ze in een 30 km-zone rijden. Elke keer dat de politie na een snelheidscontrole de kentekens van overtreders natrekt, blijkt dat die overtreders vooral uit de wijk of uit de omgeving van de wijk komen. De overtreders weten dus heel goed dat ze in een 30 km-zone rijden, maar willen zich niet aan de voorgeschreven snelheid houden. We hebben dus te maken met een hardnekkig gedragsprobleem dat zich moeilijk laat beteugelen.
In 2005 en 2007 zijn er snelheidsmetingen gedaan op de Schuttersweg. Op de website verscheen toen dit artikel.
In 2012 zijn er twee bijeenkomsten georganiseerd waarbij gedemonstreerd werd wat het effect is van lage snelheden op de remweg van auto’s. Er is over gepubliceerd in de krant, er is geflyerd. De opkomst was elke keer mager. De aanwezigen waren vooral mensen die zich storen aan het te snel rijden, de hardrijders ontbraken.
—
Wat persberichten
31 augustus 2007: Schuttersweg racebaan
7 september 2007: Wonen in 30 km zone
14 februari 2009: Recente 30 km zones onveilig
april 2009: Politie deelt 1200 boetes uit
7 mei 2011: Berg en Bos: snelheids remmende maatregelen